nov 03
Een smakelijk virtueel hoogstandje

Een smakelijk virtueel hoogstandje

Op 16 november aanstaande vindt Eating The Gap plaats, de virtuele opvolger van The Flemish Primitives. Door dit gastronomisch evenement werd enige jaren geleden het concept voedingscongres heruitgevonden. Ook nu zocht en vond uitvoerend producent Peter Monbailleu van Shakalaka! de oplossing om samen met organisatoren Foodpairing & EIT Food het meest innoverende food event ter wereld te brengen. Met behulp van de XR Studio van AED tillen ze de virtuele beleving op tot een TV show gevoel.

Eating The Gap brengt de gamechangers van ons voedselsysteem samen: topchefs van wereldklasse, toponderzoekers en innovatieve startups van over de hele wereld. Het is de ambitie van Foodpairing om de meest immersieve online foodbeleving ooit te creëren.

Meer dan 100 internationale chefs en sprekers

Op de sprekerslijst zien we naast lokale autoriteiten zoals Roger van DammeMichael Vrijmoed en Dominique Persoone, eveneens culinaire wereldsterren zoals Heston BlumenthalJoan Roca en Andoni Luis Aduriz om slechts enkele namen te noemen. De lijst reikt momenteel al minstens tot in Korea met 2-sterrenchefs Anh Sung-Jae en Kang Mingoo. Je smaakpapillen vragen zich toch spontaan af wie er uiteindelijk nog present zullen geven?

Niet alleen chefs maken hun acte de présence. Het concept brengt wetenschappers, experts en chefs samen in de praktijk. Zo zal bijvoorbeeld Marije Jongedijk, de nutritionist van Quickstep Pro Cycling & Club Brugge, aan de hand van een wielrenner van Quickstep een dieet voor een eerder dit jaar gereden race bespreken op onder andere voedingswaarden.

Kenmerkend voor het Gentse bedrijf achter het evenement, Foodpairing, is het belang dat zij hechten aan dit onderzoeksluik. Ze ontwikkelden reeds nieuwe producten met indrukwekkende smaakcombinaties voor onder andere PepsiCo en Nestlé. Door chefs van bij de start te betrekken bij deze ontwikkelingen en hen de technologieën zo snel mogelijk te laten uittesten en toepassen, koppelen ze state of art onderzoek aan de praktijk.

Net zoals we met The Flemish Primitives het concept van culinaire vakdagen heruitvonden, gaan we dat nu doen voor virtuele food events.
– Peter Monbailleu, Shakalaka!

Tijdens Eating The Gap zijn de Belgische chefs live in de studio aanwezig en ze staan in rechtstreeks contact met chefs en wetenschappers op afstand. Ook meer dan honderd zorgvuldig geselecteerde social media influencers, met een gecombineerd bereik van 1,2 miljoen mensen wereldwijd, maken nauw deel uit van het programma dat ze live delen. Eating the Gap mikt op journalisten, chef-koks, foodies en foodprofessionals van over de hele wereld, een wereld die binnen handbereik is.

Wereldwijde uitdaging

Een wereldwijd evenement organiseren stelt je voor praktische uitdagingen, zoals de tijdsverschillen. Daarom bestaat het evenement uit drie blokken van telkens 2 uur zodat chefs uit Azië, Europa en Noord- en Zuid-Amerika te gast kunnen zijn.

Veertig gasten op het podium, evenveel chefs en sprekers op afstand, honderd influencers uit heel de wereld, dat brengt ook extra praktische uitdagingen met zich mee. “Eigenlijk is het team niet zoveel kleiner dan bij een real life evenement,” vertelt uitvoerend producent Peter Monbailleu, “Er zijn immers rollen die eerder gewoonweg niet bestonden. Denk bijvoorbeeld al maar aan de twee mensen die ervoor zorgen dat alle virtuele gasten op tijd en met een werkende verbinding klaar zitten om deel te nemen. De live interactie creëert tal van opportuniteiten, zelfs voor de gastheer.  Er zijn niet één maar twee hosts nodig. We hebben Kevin Major op het podium en twee medewerkers van Foodpairing voor de virtuele interacties met het publiek.”

Net zoals de mogelijkheden voor restaurants in deze moeilijke tijd er wel degelijk zijn, biedt dit soort evenementen ook extra mogelijkheden voor de deelnemers. Misschien is dit wel één van de nieuwe vormen van seminars, die we ook na de pandemie zullen blijven hanteren.
– Bernard Lahousse, Foodpairing

Technisch en productioneel hoogstandje

“In deze vreemde tijd worden we bestookt met online green key webinars en livestream events, waardoor het steeds moeilijker wordt om de kijkers geïnteresseerd en aandachtig te houden. Met de XR Studio van AED tillen we dit virtueel evenement op naar een beleving met een TV show gevoel, waarmee we hopen ons publiek aan het scherm te kluisteren. We gaan de quasi eindeloze mogelijkheden van het systeem zoveel mogelijk benutten,” aldus Thierry Heldenbergh, managing director van AED Display.

XR staat voor Extended Reality, de overzichtsterm voor virtual reality (VR), augmented reality (AR), mixed reality (MR) en andere immersieve technologieën. Het resultaat hiervan combineert de fysieke omgeving op een naadloze manier met virtuele omgevingen, wat nieuwe, uitgebreide en unieke mogelijkheden biedt voor zowat alle audiovisuele producties. Misschien overstijgt het foodevent Eating The Gap zichzelf wel en leidt het een nieuw tijdperk in voor de evenementensector…


Praktische info

Eating The Gap vindt plaats op 16 november 2020 vanaf 11 uur.

3 tijdsblokken / 3 topics (details op www.eatingthegap.com)

  • 11u00 – Plant-based revolution
  • 15u00 – Gezonder maaltijden
  • 18u00 – Keuken 4.0

Om iedereen de kans te geven deel te nemen werd beslist om de deelname gratis te maken. Registratie vooraf is wel noodzakelijk: www.eatingthegap.com


Over Shakalaka!

Shakalaka! is gespecialiseerd in contentcreatie en marketing voor lifestyle en entertainment brands zoals Cirque du Soleil, Hans Zimmer Live, 2Cellos, The Flemish Primitives, Lichtfestival Knokke-Heist, Grand Casino Brussels Viage en The Great Gatsby Immersive. www.shakalaka.be

Over AED

AED Studios is het grootste mediacomplex in de Benelux gelegen te Lint (Antwerpen) en biedt een complete infrastructuur voor de productie van films, tv-programma's, show- en tourrepetities en evenementen. Op de site bevinden zich 16 studio's, 5 backstage ruimtes met 42 hotelkamers en 17 appartementen, 5.000 m2 kantoorruimte, een publieksfoyer, magazijnen, een kleding- en houtatelier, een helikopterhaven en een restaurant. – www.aedstudios.com

Over Foodpairing®

FoodpairingⓇ is een Gents food tech bedrijf gespecialiseerd in voeding- en aroma analyses voor onderzoek en ontwikkeling rond nieuwe smaakcombinaties. Het bedrijf is wereldwijd actief en behoort tot één van de koplopers in het digitaliseren van aroma's en voedingsproducten. Foodpairing rekent onder meer Nestlé, Unilever, en Pepsico tot haar klanten. Foodpairing heeft een unieke expertise opgebouwd op het snijvlak tussen gastronomie, data science en flavor science. Foodpairing werkt onder andere samen met Universiteit Gent rond smart kitchen toepassingen en met meerdere Europese partners rond oplossingen voor obesitas.

Foodpairing is tevens deel van Siiqioa ventures, een holding van 4 bedrijven die zich ten doel heeft gesteld om van zaadje tot vork oplossingen aan te bieden voor gezonde, duurzame en gepersonaliseerde voeding. Siiqoia ventures omvat naast Foodpairing onder andere Sympli Good Food (een veredelingsbedrijf/plant-based food company – producent van RADICL) – en een personalised drink robotica bedrijf Mixly.  –www.foodpairing.com